מזרחנות – עולם הערבים והאיסלם

 

מוזמנים לצפות בסרטון: 

החשיבות של הוראת המקצוע “עולם הערבים והאסלאם” לתלמיד החטיבה העליונה “להכיר עמים קרובים”, “הכרת המרחב”, “הבנת תהליכים במזה”ת”, “הכרת המציאות בה אנו חיים”, “הבנת דרך החשיבה של שכנינו” , – אלה הם רק חלק מן הביטויים ששימשו תלמידים ממקומות שונים בבואם לתאר את הגורמים לבחירתם במקצוע. חלק ניכר מן הביטויים הללו נאמרו גם בהקשר שונה, כאשר נשאלו התלמידים מה הפיקו מלימודי המקצוע.

המטרה העיקרית היא להעשיר את הלומד, לתת בידיו כלים אפקטיביים על מנת להתמצא במרחב של המזרח התיכון, לא רק מן ההיבט הגיאוגרפי אל גם מהיבטים אחרים.

התלמידים נחשפים, בעזרת חומר לימוד מגוון, לתרבות קרובה – אך גם רחוקה – המאפיינת במידה רבה את אזורינו. חומר הלימוד לקוח מסוגים שונים של מקורות: היסטוריים, חברתיים, פוליטיים וכו’.

ואכן כפי שניסחו זאת תלמידים: “כמעט בכל נושא הנלמד בכיתה מגיעים לבסוף לדיון בנושאים אקטואליים . . .”

היכולת לסייע לתלמידים להבין טוב יותר את האזור, נותנת בידיהם כלים מצוינים להתמודדות עם בעיות סבוכות בהן אנו נתקלים בחיי היומיום. למשל: הבנת המבנה השלטוני בארצות השכנות, הכרת חשיבותו של האסלאם בחיי היומיום של מרבית תושבי המזה”ת, התפתחות גורמים בעלי מאפיינים טרוריסטיים במאה עשרים, התעמקות במאפייני הסכסוך הישראלי – פלסטיני והבנה טובה יותר של הסכסוך הישראלי – ערבי, קבוצות מיעוטים החיות במזה”ת ומתקיימות זו לצד זו מאות שנים ועוד.

לפיכך, ניתן לשלב גם דרכי הוראה מגוונות, תוך שימוש בחומרים הלקוחים מן האקטואליה, סרטים, הצגות תיאטרון רלוונטיות, סיורים לימודיים וכ’…

תוכנית הלימודים :

כיתה י’ – עבודת חקר  מתוך מגוון נושאים הקשורים למזרח התיכון על פי תחומי העניין של כל תלמיד  , (20%)

כיתה יא’ –  ממוחמד ועד מדינות האזור כולל האביב הערבי –  2 יח”ל חיצוניות ,(40%)

כיתה יב’  –  יהדות ואיסלם , מיסטיקה ארגוני טרור , ומיעוטים .  2 יח”ל – פנימיות ,(40%)

 

אוכלוסיית היעד: תלמידים עיוניים ותלמידי מב”ר  עם ממוצע ציונים 70 ומעלה .

אם אתם רוצים להבין טוב יותר את משמעות החיים במזרח התיכון מקצוע זה מיועד עבורכם!!