מבנה תכנית הלימודים 5 יח”ל
3 יחידות לימוד חובה:
ג”ג של ארץ ישראל והמזה”ת (180 ש’) 2 יח”ל .
נתי”ב – ניתוח תופעות יסוד במרחב (90 ש’) 1 יח”ל .
יחידות אלה חיצוניות ומהוות 60% מציון הבגרות הסופי.
2 יחידות לימוד אחת לבחירה:
כדור הארץ והסביבה או לחילופין הפיתוח והתכנון המרחבי (180 ש’) 2 יח”ל.
יחידות אלה פנימיות ומהוות 40% מציון הבגרות הסופי .
במסגרת שיעורי גיאוגרפיה נצא למסע מופלא בנופיה המיוחדים של ארץ ישראל: מיקומה של א”י במרחב, נופים ואקלימים, גבולות מדינת ישראל, תמורות באוכלוסיית ישראל, תפרוסת האוכלוסייה, תמורות בכלכלת ישראל, משאבים ותשתיות , איכות הסביבה ופיתוח בר קיימא. נכיר את האזור הגיאוגרפי בו שכנת מדינתנו הלא הוא אזור המזה”ת : נכיר את הגבולות , קשרי הגומלין טבע – אדם, אוכלוסייה ויישובים במזה”ת, הכלכלה, תהליכים גיאופוליטיים, עימותים, הסכמים ושיתוף פעולה. בפיתוח והתכנון המרחבי : נבקר במדינות שונות בכל רחבי העולם ונעמוד על רמת פיתוחן (מפותחות ופחות מפותחות) , בנוסף נעסוק במרחב העירוני והכפרי, זרזי פיתוח ותכנון ופיתוח במרחב העולמי או שלחילופין נלמד על כדור הארץ והסביבה: במסגרת הלימוד נצא למסע בנופים הפיזיים בכדור הארץ ונבין את דרך היווצרותם והשפעתם על האדם למשל: רעידות אדמה, הרי געש, סופות טרופיות ועוד. במסגרת לימודי נתי”ב– נלמד לנתח מדינות ואזורים באמצעות היבטים פיזיים ואנושיים.
דרכי הערכה: מבחנים, עבודות, מצגות, מבדקים וצילום בעיין גאוגרפית .
דרישות: תלמידים בעלי סקרנות המעוניינים לרכוש ידע בכל תחומי החיים שיש לגיאוגרפיה נגיעה בהם (פוליטיקה, אקלים, גיאולוגיה, כלכלה, תשתיות, איכות סביבה, אוכלוסייה…), תלמידים המגלים עניין בנושאים אקטואליים., תלמידים האוהבים לטייל ברחבי הארץ וערכי טבע נוף ושמירה על איכות הסביבה חשובים להם, תלמידים בעלי מוטיבציה להצליח ,ציון סופי בכתה ט’ בגיאוגרפיה החל מ- 75.
ולסיום…
“אני גיאוגרף”, אמר האדון הזקן.
“מה זה גיאוגרף?”
“גיאוגרף הוא מלומד שיודע היכן נמצאים הימים, הנהרות, הערים, ההרים והמדבריות.”
“כמה מעניין”, אמר הנסיך הקטן, “הנה, סוף סוף מקצוע אמיתי”.
(מתוך הנסיך הקטן / אנטואן סנט אקזופרי).